lördag 24 april 2010

Nykterist i Sverige?


Imorse vaknade jag med världens huvudvärk o kände mig verkligen oerhört bakis.
Jag satt o funderade lite o försökte komma på vad jag gjorde igår, då kom jag på att "visst ja jag drack en cocktail" Hur fan kan man bli så himla bakis av EN drink?
Har svårt att förstå att en liten stackars drink kan ha en sådan effekt på min kropp.
Varför väljer man då att dricka när man mår så dåligt dagen efter? Jag valde att inte festa lika hårt som alla andra på grund av att jag är känslig mot alkohol. Men även nu när jag kör bara med en drink så blir jag bakis o mår dåligt dagen efter. Så nu har jag bestämt mig, eftersom min kropp inte tål alkohol och säger emot, då ska jag avstå från det....

Jag har funderat lite på saken och min fråga är då, hur faan kan man överleva som en normal människa i det Svenska samhället som nykterist? Det sociala umgänget är beroende på alkohol.I Sverige kan man inte ens sporta utan att dricka öl. Kulturen jag kommer ifrån värdesätter inte alkohol på samma sätt som i Sverige. Jag tror inte ens att dom har ordet "nykterist" På Cypern. Där kan man få tag på alkohol i kiosken som 14 åring men det är fortfarande inte lika roligt och spännande som det är för ungdomarna i Sverige. Unga tjejer i Sverige kan ligga med gamla gubbar i officiella toaletter för att få alkohol har jag hört. Förstår inte varför ett sådant giftigt ämne har blivit så viktigt för människor i det Svenska samhället och inte bara.
Om man inte är beroende av det, varför väljer man att stoppa i sig de? När det egentligen inte är bra? Eftersom det tyvärr finns så många alkoholister och personer som dricker mycket alkohol finns det många skräckinjagande rapporter om vad överdriven alkoholkonsumtion kan göra med våra kroppar.

En stor alkoholkonsumtion skadar din lever och skrumplever, det är ett vanligt tillstånd i länder med hög alkoholkonsumtion. Som tur kan levern återhämta sig, om den inte är alltför skadad. Hos alkoholister kan man ofta se grova hjärnskador, och att delar av deras hjärnor är helt döda. Om man har uppfunnit alkohol nu så skulle det ALDRIG bli lagligt med tanke på hur starka giftiga ämnen den innehåller och hur mycket det kan förstöra för folk. Alkohol är inte bra för nånting! Den är beroendeframkallande, skadar delar i hjärnan och kroppen, splittrar på familjer.. o vi väljer fortfarande att stoppa i oss de. Varför?

Jag upplever att i det svenska samhället är det oerhört viktigt att inblanda alkohol överallt. Det känns som att svenskar letar efter ursäkter hela tiden för att supa!
Äre inte fredag så äre lördag och äre inte lördag så äre söndag! Nu börja folk supa på torsdagar oxo!
Ska man på semester en vecka måste man supa varenda dag! När man kommer hem till Sverige fråga folk hur har ni haft det? Svaret är: kommer inte ihåg, "jag va så jävla full"hahahah "det va så jävla kul" Vad är det som är så kul med det? Supa varenda kväll, vakna dagen efter då man egentligen ska utforska landet osså är man bakis och mår dåligt o väntar tills kvällen kommer så att man få supa igen... Vad är det med folk nuförtiden? Vart kommer denna mentalitet ifrån? Vad är det man värdesätter här i livet?

Jag har kollat på kompisars Facebookbilder när dom har varit på semester på värdens vackraste ställen, det sorgliga med det hela är att i varannan bild så håller dom i en stor spritflaska (med värdens smile för att den var så billig) eller så sitter ett helt gäng med hinkar o sugrör o super. Jag vill inte döma någon men det är så synd för att det har blivit så normalt nuförtiden! Det är så man ska göra när man åker på semester! Det är alkohol och supandet som är i fokus.

Det är sorgligt att det är så! Kan man inte njuta av att va sig själv o ha roligt utan att stoppa i sig en masa gifter?
När det var OS här i Kanada ville folk festa varje dag, men varför?? OS handla om hälsa och idrott, men OS tittarna väljer att vara på gatan svettiga, skitfulla och inrullade i sina flaggor. Förstår inte logiken bakom det hela!

Det jag tänkte på är,att om jag väljer att bli nykterist, blir jag en outsider då?
Jag kommer att jobba på vardagarna och på helgerna kommer jag att vilja hitta på nått roligt. Om man vill vara med någon överhuvudtaget på helgen måste man supa förutom om man vill gå på bio eller ha den så kallade "myskvällen"
Ska man ha spelkväll ska det supas, ska man spela squash ska det supas, ska man fira midsommarafton ute i den fina blommiga vädret då ska det oxo supas...
Högtider finns enbart för att man ska supa nu med mera..Vet nån Svensk unge varför man firar påsk? Påsk för barn handla om godis o påskägg och vuxna ser fram emot påskmiddagen med lite vin eller öl till maten.

Brännboll har förvandlats till "Ölbrändboll" . Så om jag väljer att inte dricka så passar jag inte in i nån av helgaktiviteterna. eller? Så då är det lika bra att jag låser in mig i mitt rum på helgerna och väntar på måndagen där jag få träffa normala människor igen. Så då gäller det att vara inlåst i hemmet på helgerna medans alla andra vimsar runt packade på krogen o letar efter ett ragg eller en ny sup i en varm lokal med högt ljud och en flummig atmosfär med dofter av prutt och gammal öl.

Nu vill jag klargöra här att jag skriver inte om hela Svenska befolkningen, jag vill inte stoppa alla i ett fack för att som tur så är inte alla så. Jag tar upp en mer allmän diskussion om den svenska mentaliteten kring alkohol. Eftersom jag inte växte upp i det så kan jag se vart gränsen går.

När jag först flyttade till Sverige var jag 18 år. Jag var på förfester nästan i 1 och ett halv år utan att ta med min egen sprit eller överhuvudtaget dricka nått. Och allas reaktioner var "men herregud dricker du inte? va tråkigt"
Efter ett tag där har jag träffat en bra vän som var i samma sits, det roliga med att gå ut på krogen det är att dansa! Så vi mötes upp klockan 10, drog på krogen o dansade hela kvällen! Sen när vi ledsnade så tog vi nattbussen o drog hem! Det var våran fokus på en utekväll! Och det var roligt! Man vaknade på morgonen, mådde bra var i shape och dagen var inte förstörd på grund av att jag var tvungen att stoppa i mig en massa giftiga ämnen för att ha roligt.

När jag fyllde 20, de första alla frågade var "har du varit på systemet än??"" Jag tyckte att det var värdens konstigaste fråga. Det är det som är i fokus när man fyller 20 i Sverige! Att man kan handla "själv" på systemet! Första gången jag var på systemet själv var efter 4-5 månader jag fyllde 20.
Men sen, började jag på universitet! Det blev mer o mer även för mig som en normal grej att ta med sig alkohol på förfester för att va med i gänget! Även om jag inte tycker att det var gott så gjorde jag det ändå för att "det är så man gör"!

Så vad tycker ni? Skulle man kunna hålla ett socialt umgänge i Sverige, hänga med alla möjliga folk och ha roligt som nykterist? Ni få gärna kommentera för att jag känner att det är en viktig fråga att få svar på!! :)

Jag tackar för mig, mina stora blogg beundrare!
Jag vill avsluta med att medans jag skrev min blogg och hade en liten bloggpaus, så var det någon så kallade "Erik Hellgren" Som gav sig in i min blogg och skrev sitt! För att inte vara taskig så har jag behållt hans paragraf för att han vill så gärna vara med i min blogg! Varsågod och läs:

"Det var allt från Miriam the star den här gången, jag vill bara avsluta med att säga att Erik Hellgren är den bästa och coolaste killen i hela världen, om alla vore som han så skulle det vara som i paradiset. Förutom att vara bäst, coolast och snyggast så är han även den smartaste person som jag någonsin har träffat. Det enda som är synd är att det inte finns en blogg som heter Erik the star för det skulle vara det bästa. Han är min idol och jag avgudar marken som han går på"

17 kommentarer:

  1. Jag håller med om allt som du skriver med supandet och det men det som var mest intressant var nog det som kom på slutet. Känner du verkligen Erik Hellgren?? Är så jäkla avis på dig, han måste ju vara världens bästa....han är min idol också. Kan du ge min mailadress till han?
    //Blondinbella

    SvaraRadera
  2. jätte bra inlägg men du känns som du tappat focus på vissa saker.som att det dricks lika mycket i andra länder i världen förutom kanske arab världen och att det är när folk börjar dricka starksprit(vodka,rom,gin,whisky)som dom stora skadorna kommer.man kallar ju inte en gubbe som har en vingård i cypern för aloklist bara för han tar ett glasvin varje dag.det är ju samhället vi lever i som säger hur saker o ting ska vara i ställe för att ta tag i problemen t ex att folk som blir alkolister ofta mår mycket dåligt därför dricker dom.inte för att dom tycker det är gott och roligt för du ser ju inte en alkolist med en dyr whiskyflaska i handen och massa vänner runt om sig som har roligt.sen om du tycker att alkohol skadar kroppen skulle du se vad socker gör med din kropp där har du ett problem som det pratas allt för lite om.det är inte alkoholen som är fienden utan det är människa i stort som inte sträcker uten en hjälpande hand till dom som behöver det..alkolister,knarkare och folk som har öveviktig fettma har ofta samma problem i grunden...Kram kram Fredrik ps saknar er:D

    SvaraRadera
  3. Tjena Miriam! Insparksfest till hösten hos mig o Erik!

    Erik fixar grill, ja köper köttet... Svänger du förbi bolaget eller?

    //Martin

    SvaraRadera
  4. Det finns utmärkta sätt att klara ett socialt umgänge utan alkohol, Slänger gärna in lite tips,såh hör av dig om du är intresserad. Kan i och för sig tänka mig att Martin skulle hävda att mina tips har sämre inverkan än alkoholen i sig...

    Skmt å sido, tror jag du hittat något som de flesta svenne-bananer letar efter om du känner att du klarar dig utan...

    //Petter

    SvaraRadera
  5. Du kan få ha en bokklubb med mig på lördagarna. Vi kan dricka te. Filosofera. Och mysa. Mycket bättre!

    SvaraRadera
  6. Fredrik!
    Tack för din kommentar! Men mitt inlägg riktade sig inte bara mot alkoholister utan samhället i stort! Att alkoholen har blivit en sån stor del av vårat liv! Visst det är så att andra länder oxo ha en stor alkoholkonsumtion men jag skriver inte om dom eftersom jag personligen inte har upplevt så mycket om det!
    Jag skriver om Sverige för att jag har levt i landet och har en annan syn på saken. Ja visst du har rätt, socker skadar men tror inte du att alkohol innehåller stora mängder med socker?
    och inte bara det!
    En alkoholist behöver inte bara vara en sådan som bor i en skitig lägenhet och dricker billig sprit! Alkoholist kan vilken som helst bli! Många gånger kan man knappt misstänka det eftersom dom har ett stort fint hus, en lyckad karriär och ett liv som ser "fint" ut i utsidan! O visst jag håller med dig, alkoholister kan bli beroende på grund av att dom har andra problem i grunden. Men som sagt, mitt inlägg riktade sig mer för alla! Synen man har på alkohol och att den har blivit en sån stor del av vårat liv!

    Martin du är rolig du!

    Petter jag tar gärna emot lite tips! skriv på!

    Elin bokklubb, mys, te o häng låter roligt! Vill du flytta till Östersund :P ?

    SvaraRadera
  7. Det är en kultur grej det dära. tex i japan dricker gubbarna sig fulla efter jobbet nästan varje dag och det är inget konstigt med det bara för att alla gör det. Och i Canada är det helt vanligt att man kan känna weed lukten på gatan mitt på dagen, det är så vanligt att polisen bryr sig inte ens längre för att det är i deras kultur nu. Skulle man röka sånt I sverige skulle folk tänka en massa skit om den personen. Men i sverige super vi istället varje helg och månge tänker inte så värst mycket på det för att det är i våran kultur att göra så. //Clayton

    SvaraRadera
  8. fast d står klart och tydligen att vi i sverige dricker så mycket,o eftersom ja hade så lite o göra idag så gick ja in på massa av dina vänner från cypern o som ja trodde 90% av killarna har alkohol med på typ 3 av 10 på sina bilder och tjejerna som är ute på en klubb eller fest har en drink i närheten.
    så här står det o man googlar på cypern (kanske inte rätt översatta för ja använde deras egna översättare på google)=Cypriotiska viner och spritdrycker, kända sedan århundraden, står också högt på besökarnas shoppinglista och finns i livsmedelsaffärer och supermarkets. Cypriotisk konjak, det berömda dessertvinet Commandaria, apelsinlikören Filfar och Keo öl är några av Cyperns specialiteter. Många lokalt producerade spritsorter är mycket billigare än de välkända märkena. Vinproducenter och bryggerier erbjuder i många fall besökare visningar av sina anläggningar. så min tanke är om det inte drick så mycket i cypern som du verkar få det att framstå hur kan dom då ha flerhundra år långa anor i just alkohol??

    Man ska inte kasta sten i glashus! Mvh//fredrik

    SvaraRadera
  9. Fredrik!
    Jag kastar inte sten i glashus o jag påstår inte att Cypern är perfekt.
    Jag har inte sagt att alla på Cypern är nykterister! Jag har inte heller sagt att Cypern inte äger eller producerar alkohol! Visst folk där dricker samt Cyperns största produktion är vin på grund av att dom har mängder av vindruvor! Dom kan ha flerhundar år långa anor i just alkohol men dom bär fortfarande inte den mentaliteten, svenskar har kring alkohol. Just det att varje gång man ska hitta på nått måste man blanda in sprit i bilden. okej om man ska festa, gå på en fest och sedan på krogen, då är det alkohol som gäller men varför ska man blanda in det i allt annat man gör ??
    jag kan ge dig lite exempel så att du förstår lite mer vd jag pratar om:

    Skiweek har nu med mera blivit spritweek,
    ska man åka skidor så innebär det att man ska ta en eller fler öl sen är det fest och efterfest som gäller.
    ska man ha picknick då ska man oxo ha en sup till det.
    allt från spelkvällar till utaktiviteter har nu med mera blivit en ursäkt för att dricka! Alkoholen är i fokus och inte själva aktiviteten!
    Jag anklagar ingen och jag säger inte att det är fel heller. Jag själv tycker att det är synd att alkoholen har blivit en sådan stor grej för folks liv så att dom inte längre kan hitta på nått och ha roligt utan att blanda in alkohol.

    SvaraRadera
  10. Håller med dej Miriam! Man kan ha trevligt utan alkohol om man umgås med rätt vänner! Rätt vänner är dom man trivs med och kan vara sej själv med. Dessutom minns allt roligt efteråt. Varför vill man bli dum i huvudet och göra bort sej? Som det ofta blir när det druckits! För att inte tala om vad det kostar samhället med följderna; misshandel, bråk i familjer, ledsna barn,brutna löften, sjukvårdsinsatser etc. Finns hur många nackdelar som helst.

    SvaraRadera
  11. lätt att skylla bråka o misshandel på alkohol hahahahaah dummaste ja hört..det är ju alltid personer som gör felen inte alkoholen!!!!
    // Leif Solomon

    SvaraRadera
  12. Leif Solomon, oj jag menar Fredrik! Det är lätt att blunda för sanningen och skylla på personerna som begår misshandel osv... Men på samma sätt som du säger att det är personerna som gör felen och inte alkoholen så, tycker du inte att alkoholen ha nått med saken att göra?
    Det låter på dig att du försvarar alkoholen och skyller på personerna istället...

    Det finns statistik i Sverige där det står vilken stor skada alkoholen gör och hur många miljarder det kostar för samhället varje år.
    "De sociala skadorna är stora av alkohol – exempelvis familjetragedier, misshandel och rattfylleri. I minst 75 procent av våldsbrotten är alkohol inblandat"
    Källa: http://www.drugnews.nu/drugfact.asp?id=9
    Ta o läs lite så kanske du ser saken från en annat perspektiv. Har aldrig hört nån förut försvara alkohol.

    SvaraRadera
  13. 99 % av gångerna som d begås ett våldsbrott eller en fylle körning med alkohol i kroppen så är det inte första eller sista gången den/dom personerna begår såna brott..o om du inte visste så har jag och din pojkvän blivit dömda ett par gånger och min pappa är alkis så ja vet att man inte kan skylla på alkohol det är alltid personerna i frågan som gör brotten. alkoholen funkar bara som tändvätska men elden finns redan där om du fattar va ja menar;)
    så tro mig ja vet a alkoholen gör med familjer o etc men d är personerna i frågan som gör sakerna..typ alkohol körde inte hem bilen efter krogen d var personen sj.alkohol spöade inte upp nån snubbe som inte ville bjuda på cigg,d var personen som gjorde det...mvh//Leif Solomon sen kanske d ska stå aka Fredrik:D

    SvaraRadera
  14. Fredrik, jag forstar vad du menar och vad du forsoker saga! Man kan alltid tycka att det ar personen som begar brotten och inte alkoholen pa samma satt som personen gor valet att stoppa i sig alkohol innan brotten sker. Kan man inte da saga att alkohol kanske ar orsaken till att dessa "brott" sker?

    SvaraRadera
  15. jag förstår vad ni båda försöker att säga, Och ni båda har rätt. Man kan inte bara skylla på alkoholen, men alkoholen har ett stort bidragande faktor till många problem. T.ex. "Johan" kanske inte hade slagit en vakt bara för att han inte får komma in om han hade vart nykter. Men "Johan" kanske har en massa andra problem och det är därför han dricker alkohol och sedan kommer problemen fram när han är "avslapnad", orädd och agrisiv = full.

    SvaraRadera
  16. Haha Mirre, jag gillar verkligen ditt inlägg! Jag ska ju dock inte sticka under stolen med att jag själv gillar att dricka men jag tycker det var ett intressant reflekterande och du har så rätt så!

    SvaraRadera
  17. Anonym, vem är du?

    Hej Bettiiis! Tackar:) Jag dömer absolut inte dom som dricker, det är intressant dock att reflektera om synen kring alkohol:) Va roligt att ha dig här:) Har du blivit min följare nu? Jippii Nu är vi 3:)

    SvaraRadera

Bloggintresserade